suami bijak

Suami Yang Bijak Kawal Emosi Adalah Kunci Perkahwinan Yang Bahagia

Sebuah kajian mendedahkan suami yang bijak kawal emosi sebenarnya adalah kunci penting untuk perkahwinan yang bahagia. Dr John Gottman dalam kajian jangka panjang yang mengikuti 130 pasangan pengantin dalam kehidupan mereka dalam perkahwinan selama 15 tahun telah menemui rahsia ini.

Di dalam kajian ini, Dr Gottman mendapati hampir 130 pasangan akan lebih bahagia jika mengahwini suami yang bijak mengawal emosi. Manakala perkahwinan yang menyedihkan adalah apabila suami menolak atau mengabaikan emosi dan kerinduan isteri mereka sehingga tidak mempengaruhi pemikiran, perasaan dan tindakan suami.

Tanggungjawab

suami yang bijak kawal emosi
Kredit

Suami yang bijak kawal emosi sangat responsif pada emosi. Maksudnya emosi isteri adalah sesuatu yang penting pada mereka sama ada ianya positif atau negatif. Oleh kerana emosi isteri penting bagi mereka, suami akan berasa bertanggungjawab jika sesuatu berlaku pada isteri.

Contohnya apabila isteri bersemangat dan bahagia, suami yang bijak secara emosional tidak hanya akan menolak kegembiraan itu tetapi dia akan turut serta dan berkongsi kegembiraan itu dengannya. Begitu juga apabila isteri sedang bersedih, dia tidak hanya akan mengabaikannya.

Suami yang bijak secara emosional menghargai semua pengalaman emosi isterinya dan ada untuknya secara emosional untuknya. Dia menghargai pengalaman emosinya kerana dia menghargainya dan dia ingin si isteri tahu betapa pentingnya dia terhadapnya.

Keberanian

suami isteri
Kredit

Ianya memerlukan keberanian untuk menjadi suami yang bijak mengawal emosi dan untuk berkongsi kekecewaannya dengan isteri. Lelaki sering diajar untuk melindungi emosi mereka kerana dianggap sebagai kelemahan. Tetapi seorang suami yang bijak kawal emosi tahu bahawa jika dia mengetepikan emosinya dan isteri, itu hanya akan memburukkan keadaan.

Contohnya apabila berlaku salah faham di antara suami dan isteri sehingga tercetusnya pergaduhan, tindakan berani suami menerima emosi isteri memerlukan keberanian. Suami yang bijak secara emosional juga mempunyai keberanian untuk mendengar kesedihan, ketakutan, kesakitan dan kekecewaan isterinya.

Bukan bermaksud lemah

keluarga bahagia
Kredit

Suami yang tidak mempunyai kecerdasan emosi menolak pengaruh pasangannya kerana dia biasanya takut kehilangan kuasa dalam hubungan. Oleh kerana dia tidak mahu menerima pengaruh dari isteri, kebiasaannya suami ini akan mengabaikan emosi dan tidak mengakui kesilapan yang dilakukan.

Sebaliknya, suami yang bijak mengawal emosi berminat dengan emosi pasangannya kerana dia menghormatinya. Walaupun suami ini mungkin tidak meluahkan emosinya dengan cara yang sama dengan pasangannya, dia akan belajar bagaimana berhubungan dengan isteri dengan lebih baik dan mendengar serta memahami keperluannya, dan menyatakan empati.

Kenapa Pasangan Perlu Bercakap Tentang Perasaan Mereka

Pakar Dakwa Pasangan Yang Selalu Bergaduh Sebenarnya Lebih Bahagia

Kenapa Tempoh Dua Tahun Pertama Perkahwinan Sangat Penting

Sumbermotherly

Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124